Porady instalatora anten Tv-Sat

Postaramy się opisać najczęściej występujące problemy techniczne z prawidłowym odbiorem telewizyjnym oraz sposoby ich rozwiązywania.

Na wstępie chcemy doradzić Państwu, przed podpisaniem umowy z operatorem, skontaktowanie się z nami w celu sprawdzenia możliwości technicznych; czy w ogóle będzie możliwy odbiór bez przeszkód – nie zakłócony i stabilny. Z doświadczenia możemy stwierdzić, że klienci podpisują umowę na 12 lub 24 miesiące nawet bez rozeznania w jakim kierunku świata mają okna, balkony itp. Często też w pobliżu występują przeszkody w postaci drzew, budynków i inne utrudnienia, wówczas powstają kłopoty z rozwiązaniem umowy, kary finansowe i inne nieprzewidziane a zbyteczne koszty…

Chcemy również przestrzec Państwa przed kupowaniem osprzętu i przewodów w popularnych marketach budowlanych typu Castorama, Obi czy Leroy Merlin – oferowane w nich artykuły są produkcji chińskiej niezwykle często fatalnej jakości. Prosimy pamiętać o tym, że kable antenowe instalujemy na wiele lat, pod płytami karton-gips, pod tynkiem, w zamurowanych bruzdach itp. W przypadku uszkodzenia naprawa będzie wiązać się z dewastacją ścian i późniejszym remontem mieszkania.

budowa kabla antenowego

Firma Techsat stosuje tak zbudowane przewody: żyła środkowa z miedzi o średnicy 1 mm, gęsty oplot miedziany pokryty galwanicznie cyną, powłoka zewnętrzna – polietylen odporny na promieniowanie UV.

Problem z uzyskaniem zgody na montaż anteny?

Aktualne przepisy prawa stanowią, że administrator budynku nie może Państwu zabronić montażu anteny na dachu budynku, w którym mieszkacie, jeśli warunki za oknem czy balkonem to uniemożliwiają. W takiej sytuacji nie należy pisać podania z prośbą o wyrażenie zgody na montaż dachowy, ale wystąpić do zarządcy budynku z uzasadnionym wnioskiem o wskazanie miejsca do instalacji Waszej anteny, z określeniem warunków technicznych (najczęściej wymagany jest bezinwazyjny uchwyt opaskowy)

Montaż anteny Corab ASC 800M łódź dąbrowa

Zanim wezwiesz fachowca

Nie zwykle często po przyjeździe no miejsce awarii okazuje się, że uszkodzenie jest banalne i nie wymagało naszego przyjazdu. Przed wezwaniem specjalisty, który zajmuje się antenami i telewizją satelitarną powinniśmy we własnym zakresie – samodzielnie sprawdzić co i z jakiego powodu nie działa.

Najczęstsze przyczyny braku odbioru:

  • W odbiorniku telewizyjnym wyświetla się komunikat „brak zaprogramowanych programów” 

– proszę sprawdzić, czy dekoder jest włączony, świeci wyświetlacz lub dioda LED oraz czy nie odłączył się przewód HDMI lub SCARD między telewizorem a dekoderem.

Dekoder nie chce się uruchomić – na wyświetlaczu zapala się komunikat „INIT” pali się lub miga czerwona kontrolka LED, sprzęt nie reaguje na pilota

– proszę odłączyć dekoder na 10 sekund z gniazda zasilającego, odkręcić wtyk „F” od anteny satelitarnej a następnie sprawdzić czy uruchamia się.

  • Na ekranie telewizora pali się komunikat – brak sygnału z anteny satelitarnej sprawdź instalację antenową – antena satelitarna zamontowana jest na ścianie/balkonie w między czasie zostało zamontowane rusztowanie.

– niestety konstrukcja rusztowania zasłania sygnał satelitarny i w związku tym nie można odbierać telewizji, czasami oczywiście po uzgodnieniu tego z wykonawcą prac remontowych można tymczasowo zainstalować antenę do konstrukcji rusztowania  w wyznaczonym miejscu, tak aby nie przeszkadzała i widziała kierunek południowy.

  • Dekoder lub telewizor nie reagują na pilota – jak samodzielnie sprawdzić czy pilot jest sprawny?

– za pomocą smartfona, telefonu komórkowego lub aparatu fotograficznego możemy włączyć w nim funkcję kamery, a następnie nakierować pilot i przycisnąć któryś z przycisków. Przy sprawnym pilocie zobaczymy jasne pulsujące światło w podczerwieni normalnie nie widoczna dla ludzkiego oka, które emituje sterownik.

  • Dekoder cyfrowego Polsatu Evobox po podłączeniu do instalacji antenowej w której wcześniej pracował starszy model nie widzi sygnału z anteny

– przyczyna takiego stanu rzeczy jest błaha ten typ fabrycznie został przez producenta skonfigurowany do obsługi konwertera w technologii Unicable. Aby odbierać telewizję na starym LNB wystarczy wejść w menu instalacyjne w zakładkę antena i zmienić typ konwertera na Uniwersalny.

  • Brak obrazu i dźwięku dotyczy dekodera Cyfra+/NC+.Tv na kartę – „mydelniczka ITI 2850” oraz HD 5800 i 5800S

– urządzenia tego typu mają przełączanie sygnału wyjściowego przy pomocy kombinacji przycisków gwiazdka * 1,2,3 – wybór HDMI, Euro Scard, RGB

brak sygnału w dekoderze NC+

Inne problemy techniczne:

Najczęstszymi problemami, z jakimi się spotykamy, jest brak możliwości uruchomienia świeżo kupionego zestawu. W Państwa dekoderze wskaźnik poziomu sygnału zwykle coś tam pokazuje (około 50%), ale nie ma tkz. jakości (0%). Czemu tak się dzieje? Siła sygnału wynika z szumów własnych konwertera LNB; aby uzyskać niezbędną jakość należy ustawić antenę satelitarną w kierunku południowym zachowując kąt pochylenia w stosunku do ściany ok. 30 stopni.

A jak określić, gdzie jest południe? Można oczywiście posłużyć się kompasem, ale mało kto w obecnych czasach taki sprzęt posiada. Można też zainstalować odpowiednią aplikację w smartfonie lub jeszcze prościej sprawdzić w słoneczny dzień o godzinie 12 (13 gdy obowiązuje czas letni), gdzie świeci słońce. Znając już kierunek południowy warto zwrócić uwagę, czy nie ma na nim drzew, budynków, a także innych anten, które mogą powodować zakłócenia, a nawet brak odbioru.

Jeśli mamy spełnione ww. warunki możemy przystąpić do szukania sygnału z satelity Hot Bird – obracamy antenę z prawa w lewo, za każdym razem zmieniając kąt pochylenia anteny o jeden stopień. Gdy już uda się nam znaleźć sygnał, korygujemy kąt skręcenia konwertera LNB tak, aby osiągnąć maksimum jakości. Taki sposób ustawienia nie jest tak precyzyjny, jak za pomocą przyrządów pomiarowych, ale w około 70% przypadków wykonalny.

Czytaj więcej na naszym blogu

Awarie i sposoby ich naprawy:

  • NC+ brak jakości sygnału, pasek siły pokazuje 70%

    – antena satelitarna ustawiona jest na nie właściwego satelitę, obecnie programy są nadawane na wielu satelitach  na tych samych transponderach

  • Dekoder NC+ ADB NCP-4740SF – Wi-Fi Premiumbox brak sygnału na jednym z wejść antenowych

    – uszkodzenie sprzętowe dekodera, aby to sprawdzić wystarczy zamienić przewody antenowe 1 z 2, jeśli dalej np. na wejściu antenowym 2 będzie brak sygnału należy wymienić go w punkcie obsługi

  • Multiruum w NC+ problemy z komunikacją – połączeniem się dekoderów

    – aby usługa działała poprawnie niezależnie od rodzaju połączenia (Wi-Fi, LAN) konieczne jest podłączenie routera, który nada odpowiednie adresy IP w tej samej podsieci, połączenie z zastosowaniem przewodu LAN dekoder-dekoder często nie gwarantuje poprawnej komunikacji a adresy IP urządzeń jeśli nie zostały ręcznie przypisane będą w różnych podsieciach i usługa nie będzie działać

  • Brak odbioru lub duże kłopoty z kanałami HD – co może być przyczyną?

    – niedokładne ustawienie anteny
    – zbyt mała antena (zaleca się minimum 80 cm)
    – wadliwy konwerter LNB
    – przeszkoda uniemożliwiająca poprawny odbiór (drzewo, inna antena, budynek)

  • Brak odbioru części kanałów, wskaźnik dekodera w polu jakość 0%, a na pozostałych kanałach jest 80%

    – nieaktualna lista kanałów w dekoderze – rozwiązaniem może być wgranie nowszej wersji oprogramowania
    – uszkodzony konwerter LNB (często nieprawidłowo działa jedno z wyjść w przypadku podwójnych twin)

  • Bardzo niska jakość (2 – 10%), pasek świeci się w kolorze czerwonym (dotyczy N-boxa)

    – w około 90% przypadków uszkodzona jest głowica satelitarna – z takimi objawami dekoder jest tylko do wymiany

  • Zainstalowany zestaw platformy N działał doskonale, ale od wiosny zaczęły się problemy: sygnał raz jest, raz nie

    – proszę sprawdzić, czy na drodze sygnału antena – satelita nie pojawiła się np. przeszkoda w postaci drzewa, które wypuściło liście

  • Gdy dzwoni mój telefon komórkowy, pojawiają się zaniki sygnału, szczególnie na kanałach HD (TVN, TVP1 i 2)

    – bardzo często występują takie problemy gdy kabel antenowy jest niskiej jakości, o słabym ekranowaniu
    – odsunąć jeśli to możliwe źródło zakłóceń od dekodera i przewodu antenowego
    – konwerter LNB ma niedostatecznie wysoki poziom sygnału na wyjściu, zmienić na inny o większym wzmocnieniu > 60 dB
    – skutecznym rozwiązaniem może okazać się zastosowanie wzmacniacza antenowego podłączonego bezpośrednio do konwertera

  • Posiadamy zestaw Polsatu z multiroomem, gdy mąż ogląda mecz w drugim pokoju, nie działa mi TVN

    – uszkodzony konwerter LNB – wyjścia sygnałów w sprawnym powinny być od siebie całkowicie nie zależne

  • Dekoder nie działa, jest pod nim woda

    – przewód antenowy popękał lub jest przetarty i został mechanicznie uszkodzony, znajdujący się wewnątrz polietylen spieniony zachowuje się jak gąbka, taki przewód jest tylko do wymiany, bo nie uda się go wysuszyć
    – należy niezwłocznie wyłączyć dekoder spod napięcia i odkręcić kabel z konwertera LNB

  • Problem z odbiorem TVP1 HD przy pogorszonych warunkach atmosferycznych

– często zdarza się że nakładają się na siebie częstotliwości oscylatorów 9.75 i 10.6 GHz powodując zakłócenia wa częstotliwości 11.5 GHz co bezpośrednio powoduje problemy z odbiorem kanałów z transpondera 11.449 GHz – jedyne rozwiązanie wymiana konwertera

Zniekształcona powierzchnia lustra anteny powoduje, że odbity sygnał nie trafia do ogniskowej, gdzie znajduje się konwerter i w ten sposób tracimy sygnał.

Osłanianie konwertera LNB folią w celu ochrony go przed wilgocią ma odwrotny skutek – folia wprawdzie chroni konwerter przed deszczem, ale pod nią utrzymuje się wilgoć, która nie odparowuje i niszczy konwerter.

Instalacje antenowe, szczególnie w centrach dużych miast, takich jak np. Łódź, w których do ogrzewania pomieszczeń używa się zawierającego siarkę węgla powoduje, że elementy metalowe narażone są na korozję chemiczną, a przewody antenowe na kruszenie i pękanie.

Poniżej prezentujemy kilka zdjęć z takich właśnie miejsc:

 Aby uniknąć takich przysłowiowych ,,kwiatków” zalecamy przegląd instalacji przynajmniej jeden raz w roku.

Więcej informacji na temat sprzętu i zagadnień z tym związanych znajdziecie Państwo na naszym blogu pod tym adresem: http://techsat.evai.pl/blog/

Zapraszamy do kontaktu:
Poniedziałek – Piątek 8 – 20
Soboty, Niedzielę i Święta 10 – 18

contakt logo

Telefon: 881 604 700
E-mail: serwis.techsat@gmail.com